uite aici o forma necorectata inca pe care am postat-o pe
www.frpma.ro, sa-si mai bata capul si altii cu ea:
PS: ca de obicei, mi-a iesit foarte lunga,

dar zau daca imi vine sa scot ceva de acolo

:
Catre
AGENTIA NATIONALA PENTRU PESCUIT SI ACVACULTURA
MINISTERUL…..
In atentia:
Dlui ministru al …….
Dlui Presedinte ANPA …..Referitor la propunerea de
”Proiect de O.M. privind stabilirea perioadelor si zonelor de prohibitie a pescuitului precum si a zonelor de protectie a resurselor acvatice vii in 2015”,
postata pe siteul
http://www.anpa.ro, pentru dezbatere publica, va comunicam punctul de vedere si obiectiile Federatiei Romane de Pescuit la Musca Artificiala in legatura cu urmatoarele aspecte din cuprinsul acestuia:
“Proiect de O.M. privind stabilirea perioadelor si zonelor de prohibitie a pescuitului precum si a zonelor de protectie a resurselor acvatice vii in 2015
………………
SECŢIUNEA a 2-a
Specii şi perioade de prohibiţie
Art. 5-(1) Se interzice pescuitul comercial, recreativ/sportiv şi familial al speciilor de peşti şi
al altor vieţuitoare acvatice, după cum urmează:
…..
c) coregonul, păstrăvul de mare (somonul de Marea Neagră), lipanul, tot timpul anului;
d) păstrăvul indigen, păstrăvul curcubeu şi păstrăvul fântânel, începând cu data intrării în
vigoare a prezentului ordin până la data de 30 aprilie inclusiv şi din 15 septembrie până pe 31
decembrie;”Comentariu FRPMA :
Perioadele de prohibitie valabile in 2015, stabilite pentru speciile lipan la art..-(1) lit.c, precum si pentru speciile pastrav indigen, pastrav curcubeu, si pastrav fantanel la art. 5-(1) lit.d, nu au nici o justificare pentru a fi propuse si adoptate in forma prezentata in proiectul de O.M.
In sprijinul celor afirmate mai sus, va supunem atentiei urmatoarele argumente pe care va solicitam le luati in considerare la stabilirea prin proiectul de Ordin al Ministrului, a unor perioade de prohibitie adecvate, rationale si motivate pentru speciile mentionate:
1. Perioade de reproducere a speciilor vizate:a.) Perioada de reproducere a lipanului (thimallus thimallus) este martie – mai
b.) Perioadele de reproducere ale pastravului indigen si pastravului fantanel coincid si se desfasoara in lunile octombrie-noiembrie
c.) Perioada de reproducere a pastravului curcubeu este mai-iunie, cu mentiunea ca aceasta specie este o specie alohtona, in prezent fiind foarte slab reprezentata in cateva habitate unde s-a reusit aclimatizarea acestuia de-a lungul anilor (lacul Vidra, raul Prejmer), in restul tarii fiind ca si inexistent in stare de libertate, intr-o varietate care sa se reproduca in mod liber si natural.
2. Directiva Consiluilui Europei 92/43 EEC referitoare la conservarea habitatelor naturale si a florei si faunei salbatice adoptata la 21 mai 1992, implementata in legislatia romana prin
OUG nr. 57/2007 (MO nr. 442/29.06.2007) privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, adoptată prin Legea nr. 49/2011 (MO nr. 262/13.04.2011)a.) Conform OUG 57/2007 (implicit conform Directivei CE 92/43 EEC), urmatoarele specii:
- pastrav indigen
- pastrav fantanel
- pastrav curcubeu
nu sunt clasificate ca si specii protejate, nici ca specii de interes comunitar si nici ca specii de interes national, ele neregasindu-se in nici una din anexele la OUG 57/2007, ca atare, conform prevederilor legale, pentru aceste specii nu sunt necesare masuri de protectie sporite cum ar fi perioada de prohibitie prelungita la 8 luni pe an, comparativ cu perioada de 60 zile pe an pentru celelalte specii clasificate in aceeasi categorie (specii comune).
b.) Conform OUG 57/2007 ((implicit conform Directivei CE 92/43 EEC), specia:
- Lipan (Thimallus thimallus) este specie de interes comunitar, fara insa a fi incadrata ca si specie protejata (Nu se regaseste in anexa 4A din OUG 57/2007), sau specie de interes national (nu se regaseste in anexa 5B din OUG 57/2007), aceasta regasindu-se numai in anexa 5A la OUG 57/2007, care cuprinde speciile de interes comunitar pentru a caror prelevare din natură şi exploatare fac obiectul măsurilor de management.
In conformitate cu prevederile art. 37, alineatele (1) si (2)din OUG 57/2007, pe care le redam mai jos:
ART. 37
(1) Prelevarea din natură şi exploatarea exemplarelor de plante şi animale sălbatice aparţinând speciilor prevăzute în anexa nr. 5, precum şi altor specii cu acelaşi regim de protecţie se vor face în condiţii compatibile cu menţinerea acestor specii într-o stare de conservare favorabilă, luându-se, după caz, următoarele măsuri:
a) reglementarea accesului în anumite zone şi/sau anumite perioade;
b) interdicţia temporară şi/sau locală a recoltării şi capturării anumitor specii;
c) reglementarea perioadelor, a modurilor şi a mijloacelor de recoltare/capturare;
d) instituirea unui sistem de autorizare a recoltării/capturării, transportului şi comercializării, inclusiv stabilirea de cote;
e) încurajarea cultivării şi creşterii în captivitate, în vederea reducerii presiunii asupra populaţiilor naturale;
f) evaluarea măsurilor adoptate,
(2) Pentru capturarea sau uciderea speciilor de faună sălbatică prevăzute în anexele nr. 5A, 5B, 5C, 5D şi 5E, precum şi în cazul aplicării derogărilor prevăzute la art. 38, este interzisă folosirea oricăror mijloace, sisteme sau metode pentru capturarea ori omorârea pe scară largă sau neselectivă sau care pot conduce la dispariţia pe plan local ori la perturbarea gravă a unei specii.in cazul lipanului, ca si specie de interes comunitar inclusa in anexa 5A la OUG 57/2007, nu se justifica masura interdictiei totale a recoltarii si capturarii acestei specii, prin perioada de prohibitie instituita pe tot parcursul anului, intrucat pentru regimul de protectie al categoriei de specii in care este clasificat conform OUG 57/2007 (implicit al Directivei CE 92/43 EEC), este necesara si suficienta instituirea a unei masuri de interdictie temporara si/sau locala a recoltarii si capturarii acestei specii, coroborata dupa caz cu celelalte prevederi ale art. 37 din OUG 57/2007;
Totodata, conform art. 38 din OUG. 57/2007, pe care deasemenea vi-l redam mai jos:
“ART. 38
(1) Prin excepţie de la prevederile art. 33 şi 37, se stabilesc derogări, cu condiţia să nu existe o alternativă acceptabilă, iar măsurile derogatorii să nu fie în detrimentul menţinerii populaţiilor speciilor respective într-o stare de conservare favorabilă în arealul lor natural, numai în următoarele situaţii:
a) în interesul protejării faunei şi florei sălbatice şi al conservării habitatelor naturale”,derogarile de la masurile prevazute prin art. 37, se pot stabili numai in interesul protejarii si conservarii faunei in cazul de fata a lipanului si a habitatelor sale naturale., iar acestea se refera numai la metodele de capturare si de ucidere pe scara larga, neselectiva a acestei specii, ceea ce in cazul pescuitului sportiv/recreativ cu momeli artificiale, asa cum este prevazut prin “regulamentul conditiilor de practicare a pescuitului sportiv, aflat in vigoare (Legea 317/…..), nu este valabil !
In consecinta, luând în considerare faptul că statele membre au obligatia transpunerii complete si conforme a prevederilor comunitare, si pot fi sanctionate în cazul transpunerii incomplete sau al implementării neconforme a acestora, aspect stipulat in preambulul OUG 57/2007, si din dorinta de a evita astfel de incidente, precum si faptul ca art. 37 si 38 din OUG 57/2007 sunt transpunerea prevederilor din art.14 din Directiva CE 92/43 EEC, articol care mai prevede ca masuri pentru speciile cuprinse in anexa V (corespondenta a anexei 5A din OUG 57/2007) si urmatoarele:
- aplicarea, in cursul prelevarii de specimene, de reguli cinegetice si de pescuit care respecta conservarea acestor populatii,
- evaluarea efectului masurilor adoptate ,
fata de cele expuse mai sus, apreciem ca masura interdictiei totale de pescuit recreativ/sportiv a lipanului, prin mentinerea perioadei de prohibitie pe tot parcursul anului la aceasta specie, precum si masura privind perioada de prohibitie de 8 luni/an stabilita pentru speciile de pastrav indigen, fantanel si curcubeu, nu sunt in interesul conservarii speciilor mentionate (lipan, pastrav indigen, pastrav fantanel, pastrav curcubeu), ci dimpotriva, experienta practica a ultimilor ani demonstreaza contrariul.
Cu aceasta ocazie va reamintim ca perioadele de prohibitie pentru aceste specii se repeta in mod identic de mai bine de 4 ani (in cazul speciilor de pastrav perioada este si mai indelungata), fara sa se schimbe nimic, in ciuda faptului ca realitatea demonstreaza fara echivoc ca starea de conservare a acestor specii si a habitatelor acestora nu evolueaza intr-un sens favorabil in urma mentinerii acestor masuri.
Cauzele care determina aceasta stare de lucruri, sunt multiple, noi va enumeram cateva dintre ele:
1 – Perioadele de prohibitie atat de indelungate determina absenta de pe apa a pescarilor sportivi, adica tocmai a celor care ar trebui sa fie un factor de stabilitate si siguranta in sprijinul protejarii acestor specii, adica a acelor cetateni, prieteni ai naturii, dispusi sa respecte legile, sa se comporte civilizat si sa practice pescuitul recreativ intr-un mod organizat si bine reglementat; Acest fapt, coroborat cu paza insuficienta si deficitara ( fapt incontestabil) a apelor salmonicole incurajeaza braconajul care in ultimii ani a luat o deosebita amploare.
2 – Lipsa in ultimii ani a oricaror masuri complementare, care sa insoteasca masura prohibitiilor prelungite sau totale a speciilor de pastrav si lipan, ca de pilda
- Supravegherea starii de conservare a habitatelor naturale si speciilor de interes urmarite, tinand seama in mod particular de tipurile de habitate naturale prioritare si de speciile prioritare, obligatie prevazuta dealtfel si in Art. 11 din Directiva CE 92/43 EEC
- Masuri intreprinse in vederea reintroducerii speciilor din Anexa IV, indigene pe teritoriul lor, si a refacerii populatiilor speciilor din anexa 5 susceptibile de a fi periclitate, masuri bazate pe investigatii ce tin seama de experienta altor State Membre sau a altor parti interesate, precum consultarea adecvata a publicului interesat;
- Masuri de promovare a educarii si informarii generale asupra necesitatii protejarii speciilor de fauna si flora
salbatica si conservarii habitatelor lor ca si a habitatelor naturale
3 - Lipsa oricaror reactii ale organelor responsabile cu protectia speciilor si a habitatelor acestora, fata de fenomenul de distrugere a numeroase habitate indeosebi a populatiilor salmonicole prin constructia de microhidrocentrale pe aproape toate raurile de munte, in ultimii 4 ani, in acest sens neputand fi invocata grija pentru conservarea speciilor de pastrav si lipan, atata timp cat nici ANPA , nici Ministerul Mediului nu au avut nimic de obiectat, asistand cu indiferenta la maltratarea a numeroase rauri de munte si distrugerea a numeroase habitate ale acestor specii in beneficiul conceptului de “energie verde”.
Fata de toate cele enuntate mai sus, solicitarile Federatiei Romane de Pescuit la Musca Artificiala sunt urmatoarele:
1 – Renuntarea la masura instituirii perioadei de prohibitie pe tot parcursul anului (art. 5(1)c) pentru specia lipan (thimallus thimallus), si instituirea masurii de prohibitie temporare pentru aceasta specie in conformitate cu cele expuse mai sus, cuprinsa in perioada de la 01.01.2015 – pana la 31.05.2015, lasand liber sezonul de pescuit sportiv/recreativ la acesta specie in perioada cuprinsa de la 01.06.2015 pana la 31.12.2015
2 - Modificarea perioadei de prohibitie pentru speciile de pastrav indigen, pastrav fantanel si pastrav curcubeu, in sensul instituirii pentru aceste specii a masurii de prohibitie temporare cuprinsa in intervalele de timp, de la 01.01.2015 pana la 30.03.2015 si de la 01.10.2015 pana la 31.12.2015, lasand liber sezonul de pescuit la aceste specii in perioada cuprinsa de la 01.04.2015 si pana la 30.09.2015.
3 – Modifcarea Legii privind regulamentul de practicare a pescuitului sportiv aflata in vigoare in sensul introducerii urmatoarelor masuri necesare:
- Diminuarea cantitatilor si a numarului de salmonide permise a fi retinute intr-o singura zi de la 10 cat este in prezent la maxim 5 bucati ;
- Stabilirea unor intervale de dimensiuni pe fiecare specie la care pot fi retinuti pestii, pentru a proteja atat puietul cat si exemplarele adulte cu capacitate mare de reproducere;
- instituirea de zone pe parcursul anului 2015 in care sa fie permis pescuitul speciilor de salmonide mentionate numai in regim C&R (cath & release)Deasemenea,pe aceasta cale, dorim totodata sa va informam ca Federatia Romana de Pescuit la Musca Artificiala (FRPMA), infiintata in ….. avand CIf….. si sediul in…. ca reprezentanta a comunitatii de pescari cu musca artificiala si a asociatiilor lor de pescari afiliate, va stam permanent la dispozitie in vederea consultarilor pe care ANPA urmeaza sa le initieze cu forurile de reprezentare ale pescarilor la nivel national cu privire la definitivarea formei finale a proiectului de OM privind prohibitia in 2015 cat si a proiectului de OM privind regulamentul de practicare a pescuitului sportiv/recreativ postat pe
http://www.anpa.ro la sectiunea propuneri legislative, pozitia 5.
In acest sens va solicitam sa ne anuntati in timp util programarea acestor consultari pentru a ne planifica prezenta la desfasurarea acestora.
Va precizam ca prin acest demers al nostru, FRPMA nu intentioneaza sa complice lucrurile ci dimpotriva dorim sa venim in intampinarea si sprijinul ANPA si al autoritatilor responsabile fiind dispusi la toata colaborarea necesara in vedera creerii unui cadru legislativ adecvat, efficient si rational, menit sa imbunatateasca conditiile de practicare a pescuitului recreativ/sportiv de catre membrii nostril pescari, in stransa armonie cu preocuparea pentru protejarea speciilor de pesti si a habitatelor naturale ale acestora.
In speranta ca veti da curs solicitarilor noastre si ca acest pas este inceputul unei viitoare colaborari benefice pentru toti, va multumim anicipat.
Cu respect,
Octavian Ardac
Presedinte FRPMA
Bla, bla, bla…